Hamndagen 2022

Under perioden 11 till 17 juli 2022 kom det ideella båtlivet i Skaraborg och Östergötland att uppmärksamma Göta Kanals 200 års jubileum med aktiviteter kring friluftsliv och allemansrätten.
Varje båtklubb hade sin egen aktivitetsdag under denna vecka 28 och det bjöds på allt från "segling-prova på" till modellbåtskörning. Allemansrätten är viktig för möjligheten att röra sig fritt i naturen och tack vare allemansrätten har vi ett fantastiskt friluftsliv i Sverige. Du kan vandra, cykla, åka båt och campa utmed Göta kanal, tack vare allemansrätten. Men med allemansrätten kommer också ansvar. Inte röra - inte förstöra är ledorden och naturligtvis; inte bryta levande växter, inte elda på fel ställe och inte campa på någons tomt, utan markägarens tillåtelse.

Det viktiga var att få ut budskapet och kunskapen om allemansrätten, det känns som det blev lyckat på alla klubb-aktiviteter.

Den 12 juli hade Årnäs Båtklubb sin dag

• Vi anordnade Tipspromenad
• Vi visade vår vision med vårt nya klubbhus
• Sjöräddningen kom och hade uppvisning med utrustning och båtar
• Ett eget tält med information och tävlingar kring Allemansrätten.
• Vi hade utbildning i Hjärt-Lungräddning samt hjärtstartare.
• Vi hade servering, med hamburgare, våfflor, kaffe mm.
• Klubbens hamnvärdar saluförde ost.
• Vi anordnade ett allmänt loppis på hamnområdet.
• Vi anordnade tävling om kunskap i Allemansrätten med vinster som flytvästar eller en övernattning.
• Du kunde prova på att använda slagruta med god hjälp av vår egen "slagrutsexpert."
• Ballonger och flaggor till barnen.

Ett axplock av foton från hamndagen 2022